Príručka pre postavy
Ako hrá dobrý hráč?
Každý hráč je hlavnou postavou svojho príbehu a jeho najväčším úspechom je, ak sa stane významnou postavou v príbehoch ostatných hráčov. LARP je svojím spôsobom improvizované divadlo, hráč si s kostýmom na seba oblečie i svoju postavu a vychádza na javisko. Svoje repliky si „píše“ a hrá sám, no čo všetko sa mu stane závisí aj od príbehov ostatných hráčov. Nehrá tak len pre seba, ale aj pre ostatných a snaží sa, aby sa jeho príbeh stal pamätným, no hlavne aby zabavil.
Ako správne hrať svoju postavu?
Na LARPe sa stávate hercami v obrovskej hre, ale nemusíte sa báť, že vás zvozia divadelní kritici. Jediným obecenstvom sú ostatní hráči a tí sú v rovnakej pozícii ako vy. Ste tak v prostredí, kde sa nemusíte báť experimentovať a preháňať. Pýtate sa, čo máte robiť, ak si myslíte, že nie ste dobrým hercom? Tajomstvo je, že väčšina hráčov má rovnaké pochybnosti. Na hru však neprichádzame, aby sme predvádzali Shakespeara, ale aby sme zabavili seba a ostatných. Nie je v tom žiadna veda. Stačí len predstierať. Veď čo iné robia aj skutoční herci? Čím viac sa snažíte, tým viac ľudí vám uverí, až nakoniec tomu uveríte aj vy sami (fake it till you make it). Ak od nás prijmete jednu radu, tak je to táto: preháňajte! Ako aj v divadle, tak i na LARPe udalosti, ktoré sa v hre dejú, nie sú skutočné, no postavy na ne reagujú ako by na tom závisel ich život (a často tomu tak je). Preto aj keď ako hráč nie ste vystrašený, že sa v okolí dediny potulujú banditi, vaša postava by mala byť vystrašená, zhrozená, pobúrená, či nahnevaná. Tu sa ponúka ďalšia rada: nedržte to vo vnútri – tak ako v príbehu nemá význam tajomstvo, ktoré sa nikto nedozvie, tak i stanovisko vašej postavy je neviditeľné, pokiaľ ho niekomu neprezentujete. Môžete kričať na poplach, protestovať, sťažovať sa vládcom, súdruhom, začať sa organizovať, či aspoň hundrať v krčme. Tak ako by vás sklamalo, že vašu hru si nikto nevšíma, tak i príšera, ktorú si nevšímajú dedinčania počas jej útoku sa bude cítiť akoby vystupovala v zlom príbehu. Na LARPe sa síce môžu ocitnúť meče, kúzla a nadprirodzené veci, ale v konečnom dôsledku tie najkrajšie situácie vznikajú na základe vzťahov medzi hráčmi a ich reakciami na udalosti. Všetkému síce rozumiete, ale neviete kde začať? Ak sa cítite neisto, pomôže vám ak sa k niekomu pripojíte. V skupine sa ľahšie poráža nielen nepriateľ, ale i tréma a hanblivosť. Na hre sa nachádza viacero cechov a zoskupení, do ktorých je možné sa pridať, ale môžete tiež prísť ako družina kamarátov, či pripojiť sa k niektorým skúsenejším hráčom, či komukoľvek, kto je vám sympatický.
Akú postavu si vybrať?
Ak máte o svojej postave jasnú predstavu, nie je nič ľahšie ako ju v spolupráci so svojím majstrom začať premieňať na skutočnosť. Ak si však sami s prípravou postavy neviete poradiť, posnažíme sa vám pomôcť. Hráčom ponúkame viaceré Predpripravené postavy, z ktorých si môžete vybrať tú, ktorá sa vám najviac hodí a prijať ju za svoju, alebo sa môžete inšpirovať tzv. Polotovarmi, ktoré vám ponúkajú základný námet, ktorý môžete vyformovať do hotovej postavy podľa vašich vlastných predstáv. V každom prípade hráčom vždy dávame priestor aby prišli s vlastnými nápadmi. Je na vás, čo si vyberiete, my sa vám budeme snažiť pomôcť začleniť sa do spleti príbehov, ktoré sa na LARPe odohrávajú.
Ako si vytvorím vlastnú postavu?
Aby sme vytvorili živú postavu, musíme zodpovedať tri otázky. Čo chcete zažiť, kto je vaša postava a prečo sa objavila v príbehu.
Čo chcem zažiť?
Koľko ľudí – toľko chutí. Tak ako máme radi rôzne knihy, filmy a hry, aj na LARPe je mnoho ciest ako sa zabaviť a každý si v ňom vie nájsť to svoje. Nie každý má hneď od začiatku jasnú predstavu aký zážitok môže a chce očakávať, preto ponúkame pár pomôcok:
Naratívy
Každý LARP má svoj základný popis, ktorý z časti prezrádza, čo všetko sa bude diať na hre. K nemu pripájame ešte naratívy, ktoré vám poskytnú podrobnejšie informácie o týchto udalostiach, aké postavy sa k daným naratívom hodia najviac a čo od nich môžete očakávať. Naratívy často vyplývajú z povahy odporúčaných postáv a je možné ich nájsť na stránke alebo sa o nich informovať u organizátorov.
Typológie hráčov
Hráči majú rôzne preferencie a na hre si užívajú rôzne veci. Pri výbere postavy a naratívu vám môže pomôcť ak vediete, akým typom hráča ste. LARPová teória v jednom zo svojich delení rozlišuje tri typy hráčov:
- game-istický – dôraz dáva na herné mechanizmy, rád pokoruje výzvy a plní úlohy
- dramatický – dôraz dáva na príbeh, rád rozvíja udalosti vo svete a objavuje
- imerzný – dôraz kladie na zážitok a prežívanie postavy, má rad interakcie medzi hráčmi
Každý hráč má v sebe niečo zo všetkých typológií, ale zväčša jedna z nich prevláda. Snažíme sa aby každý naratív v sebe obsahoval prvky pre všetkých hráčov, ale v niektorých vždy prevláda niektorý štýl. V našej hre presadzujeme prístup zameraný na zážitok a vžitie sa do postavy (imerzia/dráma) spojený s dôrazom na príbeh a svet, v ktorom sa LARP odohráva (simulacionizmus/naratíva).
Predstava vs. realita
Vašu predstavu je nutné komunikovať s majstrom. Logisticky sú niektoré nápady ťažšie na realizáciu (aj keď nie nemožné) ako iné. Napríklad: Nájsť vraha otca vašej postavy na LARPe znamená, že iný hráč si vyberie postavu vraha. Vo všeobecnosti platí, že najefektívnejšie je napojiť príbeh postavy na dejové linky, ktoré má konkrétny LARP uvedené v popise. To je aj účel týchto naratívov – aby sa príbehy hráčov stretávali a prepletali.
Kto som?
Ako sa bude moja postava volať? Ako sa bude správať? Čo bude vedieť?
Archetyp
Na začiatok je vhodné určiť si tzv. archetyp postavy. Podobne ako sa v psychógii profilovali modely osobností (flegmatik, cholerik, melancholik, sangvinik a iné), tak i v príbehoch sa vykryštalizovali isté modely postáv, ktoré nám už z názvu evokujú isté charakteristiky. Netreba sa tu však zaoberať odbornými názvami. Stačí pár slovami popísať postavu, ako by ste popísali napr. postavu z knihy (napr.: odvážny rytier, zábudlivý mág, bojazlivý bojovník, sobášny podvodník, prefíkaný zlodej, zatrpknutý černokňažník… Veľmi ľahko si viete pomôcť i príkladom: moja postava je ako Frodo z Pána Prsteňov, Mrakoplaš zo Zemeplochy, Arthas z Warcraftu…). Existuje mnoho príkladov a archetypov, ktorými sa môžete inšpirovať a dokonca ich i spolu kombinovať.
Uveriteľnosť postavy
Je potrebné byť princom v malej osade na okraji Kráľovstva? Ktoré aspekty chcem hrať ako princ, ale môže ich mať i postava, čo si bude ľahšie budovať vzťahy na hre? Ak je to galantnosť, rytierska cnosť a záchrana panien, tak to môže zahrať rovnako uveriteľne i páža, mladý rytier, či rozprávkový Jano čo sa vydal do sveta. Ak ide o politiku, môže ísť o vyslanca, či miestneho zemana. Svoju postavu hráte sami a ak nemáte so sebou partiu kamarátov, ktorí vám pomôžu vybudovať si istý rešpekt, tak si ho musíte vybudovať vlastnými silami. Ťažko niekoho presvedčíte o moci svojej postavy, pokiaľ ju oni sami nevidia (počet podporovateľov, bohatstvo…). Veľmi silno odporúčame nepridávať si do povahy postavy prvky, ktoré hru znepríjemnia iným postavám a príbeh nerozvíjajú (napr.: moja postava zabije každého muža v červenom kabáte). Vhodným prvkom postavy môže byť aj výrazný rys, na základe ktorého, si vás ostatní zapamätajú (môže to byť prízvuk, nejaká fráza, špecifický pozdrav, či tik).
Meno postavy
Výber mena postavy samozrejme nechávame na vás, len s malou pripomienkou. Mnoho hráčov si vyberá ultra fantasy mená s mnohými apostrofmi a pomlčkami, ktoré na vyslovenie vyžadujú dvojhodinový workshop (Nim´Amoroth de Quelznazarisque). Ostatní hráči potom majú problém nielen ho vysloviť, ale si ho i zapamätať a nakoniec hráč s epickým menom zostáva ako „liečiteľ v modrom plášti“ (v tom lepšom prípade) alebo meno skomolia úplne („Hej Nímand!“). Mená, ktoré odporúčame my (zopár môžete nájsť aj medzi predpripravenými postavami) sú zväčša jednoduché a lokálne (Vlado z Mečova, Ištván Hrobár, Eliška Červená…). Najlepší hráči si vyberajú mená tak aby boli dobre zasadené do sveta, prípadne sa priamo stávajú členmi známych (viac či menej významných) rodín daného LARPového sveta.
Zvláštne schopnosti (povolania)
Na našom LARPe postava dokáže len to, čo dokáže jej hráč (nie je skvelým šermiarom ak aj hráč nie je skvelým šermiarom). Toto pravidlo má samozrejme viaceré výnimky, keďže väčšina hráčov nemá
nadprirodzené schopnosti. V rámci pravidiel rozlišujeme len zopár prípadov postáv, ktoré majú iné schopnosti ako tie, čo má hráč. V pravidlách ich uvádzame ako povolania. Ak sa to hodí k vašej postave, môže ovládať niektorú z týchto špeciálnych schopností (povolaní).
Povolania, ktoré pridávajú nové schopnosti:
- bylinkár (vie liečiť choroby a vyrábať maste pre felčiara)
- felčiar (vie liečiť zranenia hráča)
- kňaz (vie ovplyvniť čas trestu iného hráča v pekle)
- nekromant (vie vytiahnuť iného hráča z pekla)
- kúzelník (vie dať psychický príkaz, či dať ochranu pre ním)
- runový mág (kúzli pomocou kombinácie nazbieraných rún)
- zaklínač (kúzli pomocou rýmov)
- alchymista (kúzli pomocou nazbieraných ingrediencií)
Povolania, s ktorými sú spojené špeciálne pravidlá:
- zlodej
Povolania, ku ktorým sme pripravili pomôcky, či rady:
- obchodník (okrem iného obchodujú i s väčšími majetkami a majú informácie o trhoch zo vzdialenejších kútov Kráľovstva)
- bojovník (každý, kto príde so zbraňou ju musí podrobiť kontrole, či je dostatočne bezpečná)
- umelci, či iní remeselníci (môžeme im k hre dopomôcť materiálne a informáciami)
Podrobnejšie informácie o povolaniach nájdete v špeciálnych pravidlách.
Prečo som tu?
Postava sa na hru nedostáva z úplného vákua. Odniekiaľ prichádza, niečo už možno zažila a niečo už možno vie. Niektoré detaily sú podmienené výberom naratívu a povahy postavy, no sú tu i ďalšie aspekty, ktoré môžu postavu obohatiť. Vďaka týmto aspektom bude vaša postava dostávať rozdielne informácie o hre a bude mať už na začiatku niekoľko spoločných záujmov, či problémov s inými postavami.
Pôvod postavy
Postava nepotrebuje nutne podrobný životopis. To uzatvára možnosť robiť malé či väčšie úpravy a prispôsobenia počas hry. Povaha očakávaného zážitku má väčšiu hodnotu ako konkrétny a podrobný životopis – ten možno prispôsobiť vhodnému príbehu.
Ukotvenie postavy vo svete
Postavám sa ľahšie nadväzujú vzťahy s inými postavami, ak majú niečo spoločné. To najľahšie, čo môžeme v tomto smere urobiť je, aby boli z toho istého sveta. Majú tak od začiatku niečo spoločné, môžu mať rovnaký názor na udalosti, ktoré obe poznajú, či naopak ich stanoviská sú výrazne rozdielne a môžu sa tak ľahko znepriateliť. Spoločným faktorom však zostávajú práve reálie daného sveta. Tu však nestačí, aby to zostalo na papieri. Síce si dvaja hráči môžu vytvoriť postavy, ktoré sú oba z toho istého Kráľovstva, no pokiaľ im tieto voľby nedávajú nič, čo by ich aspoň vzdialene spájalo, príbehu to nepomôže. Ako príklad možno uviesť dve postavy zo severu a juhu Kráľovstva, ktoré sa stretli niekde na polceste vo Vlčích Skalách. Obaja sú z malej dediny, či mesta, hradu, ktorý nemá žiadnu väzbu na udalosti vo Vlčích Skalách, či na udalosti v okolí. Stretnú sa a v podstate jediné čo si môžu povedať, je: “Ja som prišiel odtiaľto a som tu na výlete.” “Jasné, ja som zase odinakiaľ, to určite nepoznáš a som tu lebo hľadám veštkyňu”. Skúste si najprv vybrať z miest, ktoré uvádzame ako vhodné pre konkrétnu hru. K týmto miestam sa viažu nielen vzťahy k udalostiam vo Vlčích Skalách, ale hlavne i vedomosti o bližšom okolí a dianí, ktoré vám priamo pomôžu na hre. Voľba cudzinca zo vzdialených a neznámych zemí vašu postavu skôr ochudobní, akoby jej niečo pridala. Aby ste to mali v tomto smere jednoduchšie, na stránke ponúkame pomerne rozsiahle informácie o svete, v ktorom sa hra odohráva. Ak však máte nápad, ktorý by sa do tohto sveta a k vašej postave hodil, vždy jestvuje kopa bielych miest na mape a v kronikách, kam by sme vás mohli zaradiť.
Kostým a iné doplnky
Dobrá postava má oblečený primeraný kostým. Dedinský povaľač by mal byť oblečený v starom dotrhanom vreci, zatiaľ čo vážený šľachtic by mal mať drahú (primerane nevkusnú) garderóbu. Pri výbere svojej postavy je vhodné myslieť aj na to, aký kostým jej ako hráč viete zaobstarať. Pokiaľ bude mať šľachtic známy v celom Kráľovstve svojím bohatstvom na sebe oblečené staré tepláky po dedovi, iné postavy mu pravdepodobne jeho pôvod nebudú veriť. Takisto platí, že sedliak so zlatom vykladaným mečom je skôr vzácny úkaz, ktorý by mal byť podporený zaujímavým príbehom. Pripraviť si primeraný kostým nie je zďaleka také ťažké, ako to vyzerá na prvý pohľad. Mnoho užitočného materiálu sa nájde v second hand-och alebo u babky na povale a internet je plný zaujímavých postupov ako z dostupných materiálov pripraviť pekné kostýmy a doplnky. Vhodne zvolený doplnok dokáže oživiť jednoduchý kostým, takže sa vždy oplatí venovať trochu pozornosti výrobe príveskov, puzdier, fľaštičiek a jedinečných artefaktov, ktoré vás zaručene odlíšia od šedého priemeru. S trochou odhodlania a pár hodinami času si s jednoduchým kostýmom bez problémov poradíte, a ak by ste mali pocit, že vám to naozaj nejde, neváhajte a kontaktujte nás, radi poradíme. Ak ste to s nami vydržali až doteraz, ste pripravení vyraziť na LARP!